Billede af europæiske flag.

Opgør med regeltyranni er nødvendigt – også inden for byggeriet

Dato 23.09.25 |
Af:
Lars Storr-Hansen

Foto: Antoine Schibler/Unsplash

Myriader af regler og overdrevent bureaukrati skader Europas konkurrenceevne. Derfor skal der luges ud i regeljunglen. Men det skal ske med omtanke, så den grønne omstilling ikke svækkes.

For få dage siden var økonomiminister Stephanie Lose vært for et større møde på dansk grund, hvor EU’s økonomi- og finansministre skulle finde veje til at styrke EU-landenes konkurrenceevne overfor USA og Kina.

Før mødet henviste Stephanie Lose til den rapport, som den tidligere italienske premierminister og ECB-formand, Mario Draghi, udsendte for et år siden, og som i høj grad blev et wake up call for EU.

I rapporten, som blev lavet for EU-Kommissionen, påviste Mario Draghi, hvordan mængden og kompleksiteten af regler i EU gør det svært at drive virksomhed, og han kom i samme ombæring med knap 400 anbefalinger til at få sparket gang i europæisk økonomi og konkurrenceevne.

Da Danmark 1. juli overtog EU-formandskabet, udsendte Stephanie Lose en pressemeddelelse, hvor hun gjorde det klart, at det danske formandskab netop vil arbejde for regelsanering:

”EU, fri konkurrence og handel i EU’s indre marked samt fælles EU-regler er en stor fordel. For danske og europæiske virksomheder og dermed for hele vores velfærdssamfund. Men fordelen kan blive langt større, hvis vi får tacklet bøvl og byrder fra den EU-regulering, som tjener gode formål, men som er blevet for kompliceret og omkostningstung,” fastslog økonomiministeren.

Om få dage afholdes et nyt vigtigt EU-møde på dansk grund, når alle stats- og regeringscheferne i EU kommer på besøg. De kommer især til at drøfte sikkerhed med fokus på Ruslands stadigt mere aggressive test af sammenholdet i Europa og NATO. Men EU’s konkurrenceevne – eller mangel på samme – vil også blive et centralt punkt i diskussionerne.

"Det handler om at finde den rigtige balance. Vi skal ikke deregulere, så vi svækker grøn innovation og omstilling. Vi skal derimod have regler, der er enklere at overskue og på ægte vis understøtter grøn omstilling." Lars Storr-Hansen, adm. direktør, Danske Arkitektvirksomheder

I Danske Arkitektvirksomheder mener vi, at det er på høje tid, at der er kommet fokus på EU’s konkurrencekraft. Der er behov for at få luget ud i eksisterende regler og få indført bedre konsekvensvurderinger af ny lovgivning.

DI’s politiske direktør Morten Høyer har sagt, at når man vedtager lovgivning uden konsekvensvurderinger, svarer det til at svinge til højre uden at se sig for over skulderen først. Det er vi enige i. Men det er også klart, at opgøret med regler og bureaukrati skal gennemføres klogt.

Kritikere har med rette advaret om, at regelsanering kan føre til, at EU slækker ambitionerne for den grønne omstilling, og den bekymring skal tages alvorligt. Vi støtter grundlæggende, at politikere og myndigheder stiller høje krav, som betyder, at virksomhederne udvikler nye og mere bæredygtige løsninger. Men det er også vigtigt at erkende, at alt for mange komplekse eller meningsløse regler vil kunne underminere de investeringer i sikkerhed og grøn omstilling, som der er så hårdt brug for.

Dertil kommer, at de omfattende regelkomplekser udgør en særlig vanskelig udfordring for de små og mellemstore virksomheder, SMV’erne, der ikke har kapacitet til at håndtere dem. Det betyder, at opbakningen til reglerne falder, og det er selvsagt problematisk, når virksomheder mister tilliden til reglerne og de institutioner, der laver dem.

Det handler derfor om at finde den rigtige balance. Vi skal ikke deregulere, så vi svækker grøn innovation og omstilling. Vi skal derimod have regler, der er enklere at overskue og på ægte vis understøtter grøn omstilling.

Det er præcis dét pejlemærke, som Danske Arkitektvirksomheden forsøger at styre efter, når vi i denne tid medvirker til at revidere bygningsreglement BR18, så det bliver enklere at bruge og baner vej for kvalitet og grøn omstilling indenfor byggeriet.

Netop nu er vi ved at behandle de mange input, vi har fået ind fra medlemsvirksomhederne via vores sidste digitale rundspørge. Her handlede spørgsmålene specifikt om, hvordan vi vil kunne justere bygningsreglementet, så det fremadrettet kan understøtte den bølge af renovering og transformation af vores eksisterende bygningsmasse, som der er behov for.

Det vil jeg fortælle om i næste uge – men her og nu skal lyde en stor tak til de mange, der tog sig tid til at besvare spørgsmålene og komme med værdifulde input til bedre regler.