Skovbakkeskolen

Opdateret 31.03.20 |
Af:
Signe Moeslund Mains

Foto: Adam Mørk

Skovbakkeskolen i Odder har midtby og offentlig skov som nabo. Et særligt forhold til naturen og fokus på ‘zoner’ har resulteret i et læringsmiljø med fleksible rammer og udendørs undervisning.

Skovbakkeskolen er et lokalt samlingspunkt for folkeskoleelever og børn i daginstitution, hvor man har arbejdet indgående med læringsmiljøer, der skal stemme overens med moderne undervisningsmetoder. Som certificeret DGI-profilskole er bevægelse, leg og idræt en naturlig del af elevernes dagligdag, og hvert klasselokale er indrettet til fysisk aktivitet.

"Markeringerne i fællesområderne fungerer både som bevægelses og løbe-baner samt flugtveje, så skulle uheldet være ude, kender eleverne automatisk til flugtvejene", Lars, CEBRA Architecture

Skolen er åben og transparent, og flere af klasselokalerne har altan med udsigt til de åbne, grønne arealer. Det betyder, at undervisningen nemt kan rykkes udenfor. Med en offentlig skov som nabo har man prioriteret at bevare så mange af de oprindelige træer som muligt - de træer, der måtte fældes, er blevet genbrugt i skolens interiør og møblering. Skolen er indrettet med forskudte gangarealer, så alle har direkte adgang til udemiljø og fællesarealer.

Skovbakkeskolen består af forskellige zoner og rum af varierede størrelser. På den måde kan eleverne og undervisningen variere mellem klasse-, gruppe- og alene-situationer. Skolens energiforbrug formidles til eleverne, hvor bl.a. det tekniske anlæg er udstyret med vinduer for at gøre installationerne til en synlig del af skolens indretning. Derved lærer eleverne om energibevidst adfærd og kan aktivt og synligt bidrage til optimering af indeklimaet og reduktion af energiforbruget.

Skovbakkeskolen, CEBRA Architecture. Foto: Adam Mørk