Frederiksbjerg Skole

Opdateret 06.12.19 |
Af:
Signe Moeslund Mains

Foto: Peter Nørby

På Frederiksbjerg Skole i Aarhus er bevægelse og motorik en integreret del af elevernes dagligdag. Skolens arkitektur gør, at eleverne kan bevæge sig på mere end 100 måder igennem skoledagen. 

Skolen i Aarhus Midtby er et unikt skole- og læringsmiljø, som har taget kravet om 45 minutters daglig bevægelse bogstaveligt. 40 bevægelseszoner er tegnet ind i skolens arkitektur – både inde og ude – og ifølge skolelederen kan eleverne ikke undgå at bevæge sig i løbet af skoledagen. Undervisning og bevægelse flyder sammen og et ‘bevægelses-DNA’ i hele byggeriet er ikke til at tage fejl af. På skolen ved man, at børn lærer og trives forskelligt, og derfor er Frederiksbjerg Skole indrettet ud fra miljøer, som imødekommer børns forskellighed, når det gælder udvikling, trivsel og læring, og udearealerne betragtes som ligeså vigtige for børnenes udvikling.

"På Frederiksbjerg Skole er støjen faldet med mellem 1-6 decibel i ca. 75 % af læringssituationerne", Lysstudie mellem Henning Larsen, KADK og lysdesigner Imke Wies van Mil

På skolen er frikvarter ‘afskaffet’, for undervisning er ikke noget eleverne skal have fri fra. Uden for skoletid er udearealerne tilgængelige for det omkringliggende kvarter – dermed aktiveres lokalområdets børn og voksne. I samarbejde med en lysdesigner og Arkitektskolen i København, KADK, har Henning Larsen undersøgt relationen mellem lysforhold og elevernes koncentrationsevne – og det resulterede i nye lamper, som hjælper med at sænke støjen.

Frederiksbjerg Skole, Henning Larsen, GPP Arkitekter og Møller Grønborg. Foto: Huffton Crow