Copenhagen International School

Opdateret 06.12.19 |
Af:
Signe Moeslund Mains

Foto: Adam Mørk

I Nordhavn uddannes skolens elever til en global fremtid med fokus på bæredygtighed. Innovative og grønne løsninger gennemsyrer byggeri og undervisning.

Den Internationale Skole i Nordhavn er et innovativt undervisningsflagskib i bæredygtighed. Skolens knap 1.200 elever undervises i lokaler og læringsmiljøer, hvor indeklimaet og grøn omstilling er i højsædet. Størstedelen af klasselokalerne er placeret i bygningens hjørner for at give adgang til dagslys fra to sider - og hvor dagslys ikke er nok, kan de LED-baserede lys styres efter farvetemperatur. Skolen er opdelt i fire ‘tårne’, og her har hver sektion sit eget design, farve og layout, som er tilpasset alders- og klassetrin.

"Rummene og områderne for de forskellige grupper er tilpasset alderstrin, og dagslysforhold og indeklima er med til virkelig at højne læringsmiljøet. Vi har lange, ofte intense, dage - så det betyder meget for os", Leonie, elev på Copenhagen International School

De 12.000 solpaneler skaber et spil i skolens facade samt en varieret adgang til solens stråler. Det bygningsintegrerede solcelleanlæg er et af verdens største og dækker mindst halvdelen af skolens årlige elforbrug. De bæredygtige løsninger er en fast del af elevernes undervisning i bl.a. fysik og matematik, og der er er ingen plastik i kantinen, synlige genbrugsbeholdere og fag i ’recycling’. Med henblik på elever og læreres velbefindende og koncentration, bliver klasseværelsernes CO2-indhold og temperatur dagligt monitoreret – og så har Copenhagen International School et dokumenteret, godt indeklima.

Copenhagen International School, C.F. Møller Architects. Foto: Adam Mørk