DU SKAL VÆRE MEDLEM FOR AT KUNNE DOWNLOADE DETTE DOKUMENT

Er du ikke medlem? Det kan du blive - læs mere om fordelene her

LOG IN

FORRETNINGSUDVIKLING

Vil du styrke og udvikle din forretning? Hos Danske Arkitektvirksomheder kan du få hjælp til at udvikle din forretningsstrategi, finde de rigtige markeder i udlandet eller finde ud af, hvilke af dine forretningsprocesser der skal ruskes rundt i for at din forretning bliver bedre. 

Du kan få individuel sparring inden for en lang række områder. 

Forretningsstrategi

  • Skal i ansætte nye medarbejdere? Står i over for et generationsskifte? Er der nye teknologier som trænger sig på? Det kan alt sammen være gode anledninger til at ændre jeres forretningsstrategi eller justere i den gamle. 

Forretningsprocesser

  • Her kigger vi på alle de delelementer, der udgør jeres forretning. Det vil sige fra de første skitser til projektering og byggeledelse. Hvilken værdi skaber de for jer? For jeres kunder? Hvad tager I for arbejdet? Måske er der nogen af jeres forretningsprocesser, der kan få en anden rolle i jeres strategi. Det hjælper vi jer med at finde ud af. 

Marked og kunder

  • Hvor godt kender I jeres kunder? Jeres markeder? At kende sine kunder og markeder er en vigtig del af det at styrke og udvikle sin forretning. I vil her få råd til, hvordan I finder ud af, om jeres kunder stemmer overens med jeres strategi. 

Kompetenceudvikling og rekruttering

  • En forretningsstrategi handler om at ville noget og blive god til det. Udvikling af jeres personale og at finde de rigtige medarbejdere er en grundsten i jeres strategi. At bruge kompetenceudvikling rigtigt kan være det sidste i mangler for at styrke jeres forretning. 

Internationalt samarbejde

  • Overvejer i at sælge jeres ideer og kompetencer til udlandet? Der kan være flere ting I skal være opmærksomme på. Hvilke regler er der på området inden for EU? Hvad søger de i de enkelte lande? Hvordan passer det med jeres strategi? Det kan vi hjælpe jer med at finde ud af. 

Medlemmer kan frit kontakte vores specialist med spørgsmål eller få gode råd til, hvordan I kommer videre. 

Håndbog i kvalitetsledelsessystem

Kvalitetsledelsessystemet er et redskab, som har til formål at sikre det enkelte firma et konsekvent højt kvalitetsniveau, når opgaver skal løses. Systemet består af en række styringsdokumenter og skabeloner. 

Kvalitetsledelsessystemet kan bruges i praksis til, at organisere og strukturere rådgivende aktiviteter på en ensartet måde i alle faser, og at sikre, at projekter udføres og dokumenteres på samme måde i hele virksomheden. Systemet er en hjælp til kontrol af, at arbejdet er udført med den korrekte faglighed og i overensstemmelse med den aftale, der er indgået mellem din virksomhed og bygherren. 

Konsekvent kvalitetsstyring og dokumentation giver bygherren tryghed og din forretning sikkerhed i tilfælde af ændringer, der påvirker et igangværende projekt. 

Du kan bruge systemet, hvad enten du har en nystartet virksomhed eller har flere års erfaring. 

Vi anbefaler, at du tager håndbogen i brug – enten ved at bruge eksemplerne og skabelonerne til at udarbejde egne dokumenter eller, at du bruger dem som en generel tjekliste. 

Kvalitetsledelseshåndbogen - kapitel 3

Kvalitetsledelseshåndbogen - kapitel 3, der indeholder alle eksempler og skabeloner, er bygget op omkring et fiktivt arkitektfirma ved navn Arkitektfirmaet KS. De enkelte dokumenter, der hører til kapitel 3, bruger samme fiktive navn. Du udskifter blot navn og logo med dit eget og tilføjer øvrige relevante informationer, der mangler, så det passer til det projekt, I er i gang med. 

Håndbog i kvalitetsledelsessystem er udarbejdet af Danske Arkitektvirksomheder.

Grundlaget for kvalitetsledelsessystemet er DS/EN ISO 9001:2008 norm for kvalitetsledelsessystem.

Vi opdaterer løbende i forhold til ISO standarder.

 

Netværk hos Danske Arkitekvirksomheder

Danske Arkitektvirksomheder tilbyder en række netværk, der understøtter ikke-arkitektfaglige funktioner i en arkitektvirksomhed som fx kommunikation, IKT, ledelse og organisationsudvikling i mindre virksomheder samt HR og administration.

Formålet med netværkene er at tilbyde deltagerne sparring, inspiration og konkrete ideer til, hvordan du udvikler dine kompetencer og praksis. Netværkene har fokus på de spørgsmål og udfordringer, der vedrører driften og udviklingen af virksomheden. 

Vi har følgende netværk, som du kan blive medlem af:

Kommunikationsnetværk

Netværk for kommunikationsfolk i arkitektvirksomheder der arbejder med såvel strategisk som praktisk kommunikation. Det er gratis at være med, og vi holder 3-4 årlige møder. Møderne går på skift mellem netværkets medlemmer, der ligeledes er med til at bestemme, hvilke temaer og problemstillinger, der skal drøftes på møderne. Det kan fx handle om hjemmesider, nyhedsbreve, om brugen af sociale medier, PQ, events og branchens udfordringer. Netværket består af 15-20 personer.

Forretningsudviklingsnetværket

Netværket har fokus på ledelse samt forretnings- og organisationsudvikling. Netværket drøfter spørgsmål og udfordringer knyttet til driften og udviklingen af virksomheden. Netværkets medlemmer er som udgangspunkt partnere eller ejere i arkitektvirksomheder med 10-50 ansatte.

HR/ADM Netværket

Netværket har fokus på personaleforvaltning, kompetenceudvikling, løn og arbejdsforhold samt regnskab. Netværkets medlemmer er HR/ Administrationschefer og/eller ledende medarbejder med ansvar for området i en af Danske Arkitektvirksomheders medlemsvirksomheder.

Netværket for IKT-ansvarlige

Netværket har fokus på vidensdeling og sparring omkring IKT-problematikker. Netværket drøfter spørgsmål og udfordringer knyttet til den daglige IKT-drift. Netværkets medlemmer er ansvarlige for IKT-driften i en af medlemsvirksomhederne i Danske Arkitektvirksomheder.

Netværk for jurister

Netværk for jurister ansat i vores medlemsvirksomheder. Netværket holder 2-3 møder om året for at udveksle erfaringer og tendenser på markedet. Møderne holdes på skift hos de deltagende virksomheder.

Vil du være med?

Kontakt Danske Arkitektvirksomheder på info@danskeark.dk for tilmelding til et af netværkene eller mere information. 

Mangler vi et netværk?

Kontakt os gerne hvis du har ideer til et netværkstilbud.  

Skal din virksomhed ud i verden?

Som medlem hos Danske Arkitektvirksomheder, kan du få rådgivning og hjælp med internationale spørgsmål og samarbejder samt mulighed for at deltage i internationalt orienterede arrangementer og netværk.

Danske Arkitektvirksomheders målsætning på området er at skabe de bedst mulige rammer for medlemmernes deltagelse i internationaliseringsprocesen.

Danske Arkitektvirksomheder overvåger den internationale udvikling for at kunne vurdere medlemmernes muligheder for at klare sig i den globale konkurrence, og øge virksomhedernes forståelse for internationale markeder. 

Hvis du også er medlem af DI, kan du også her få rådgivning, netværk og hjælp til eksportfremstød. 

Læs mere her.

Herudover kan du orienterere dig gennem den seneste eksportanalyse lavet sammen med FRI og Dansk Byggeri.

Læs mere her.