Foto CBC
Ny uddannelse skal skærpe arkitekters forståelse for både egen og bygherrens forretning.

Bliv klogere på din bygherre

Opdateret 29.09.17 |
Af:
Mia Winther-Queen

Foto: CBS Executive

Danske Arkitektvirksomheder lancerer i samarbejde CBS Executive en uddannelse, der skal give viden om forretning og styrke arkitekters indsigt i bygherres situation og behov. 

Hvad er vigtigt for din bygherre, når et projekt skal udføres? Er det bæredygtighed? Mange kvadratmeter? Et godt image for virksomheden? 

Den nye uddannelse “Bliv klogere på din bygherres business case -  executive uddannelse i forretningsudvikling, økonomi og strategisk ledelse” skal blandt andet styrke arkitekters indsigt i bygherrernes behov, situation og handlemønstre. Formålet er i sidste ende at styrke forretningen hos den enkelte arkitektvirksomhed, og gøre virksomheden stærkere på egne kompetencer i forhold til kunderne.

Deadline for tilmelding til modul 1: Kunde- og forretningsforståelse er den 13. oktober.

Tilmeld dig her

Uddannelsen er et samarbejde mellem Danske Arkitektvirksomheder og CBS Executive. Forløbet er skræddersyet til danske arkitektvirksomheder, og vil derfor arbejde ud fra blandt andet cases fra din og andres hverdag samtidig med, at der i undervisningen bliver inddraget andre eksperter og praktikere fra bygge- og arkitektbranchen.  

"Det handler om, at vi skal blive bedre til at forstå bygherre og de kriterier, der er vigtige for dem. Jo bedre vi bliver til at forstå bygherre, jo bedre bliver vi også til at bringe vores egne kompetencer i spil.” Torben Juul, direktør, Zeso Architects

Danske Arkitektvirksomheders fokusudvalg for forretningsudvikling har været med til at sætte behovet for denne uddannelse på dagsordenen. Der er sket en positiv vækst i branchen, og det sætter nye krav til, hvordan virksomheder kommercielt og strategisk udvikler deres forretning.

“Uddannelsen er en del af et øget fokus på professionalisering og markedsforståelse hos arkitekter. Det er vigtigt, at arkitekter har et holistisk syn på deres rådgivning, så fokus ikke udelukkende er på æstetik og funktionalitet, men at vi også arbejder med bygbarhed, økonomi og bæredygtighed i de indledende faser. Det handler om, at vi skal blive bedre til at forstå bygherre og de kriterier, der er vigtige for dem. Jo bedre vi bliver til at forstå bygherre, jo bedre bliver vi også til at bringe vores egne kompetencer i spil,” siger Torben Juul CEO hos Zeso Architects og formand for fokusudvalget for forretningsudvikling hos Danske Arkitektvirksomheder. 

Uddannelsen består af tre moduler, der hver især varer to dage. Modulerne handler om kunde- og forretningsforståelse, økonomisk og finansiel forståelse samt strategisk ledelse og forretningsudvikling. 

“Arkitekter skal favne bredere og være bygherrens troværdige samarbejdspartner, og det kræver at vi taler samme sprog. Økonomi i forhold til et projekt behøver ikke kun handle om håndværkersalær, men der kan være andre økonomiske parametre, der er lige så vigtige fx hvad en bygherre kan få for de lejligheder, når de er færdige eller hvor lang tid der går, før det skal renoveres,” siger Torben Juul. 

Uddannelsen henvender sig til ansatte/partnere på alle ledelsesniveauer i danske arkitektvirksomheder, som har et strategisk og forretningsmæssigt ansvar. 

Uddannelsen foregår over tre moduler, og det anbefales, at man deltager i alle tre moduler. Tilmelding hos CBS Executive. Se nærmere info i den vedhæftede pdf eller i boksen til højre. 

For nærmere information om uddannelsen kontakt forretningsudviklingschef Lars Emil Kragh. 

Bliv klogere på din bygherres business case - om uddannelsen