Pas på annoncehajerne

Foto: Wikipedia
Foto: Wikipedia

Sommertiden er traditionelt højsæson for annoncehajer, der kontakter virksomhederne for at sælge nye annoncer i ikke-eksisterende eller i det mindste værdiløse telefonbøger, internetregistre m.v.

En typisk salgsmetode er at fakturere virksomheder på fornyelser af eksisterende annoncer eller registreringer – vel at mærke annoncer eller registreringer som firmaet aldrig har oprettet eller betalt for tidligere. Nu og da med brevpapir, logoer m.v. der giver indtryk af helt officielle registre. Faktureringen sker nogle gange på papir, andre gange pr. mail og nogle gange efter telefonopkald hvor man bare skal bekræfte at man fortsætter annonceringen (som aldrig har eksisteret). 

Hvert år har annoncehajerne held til at lokke mange virksomhedsejere eller vikariende beslutningstagere til at bekræfte eller betale for disse annoncer. Det har adskillige arkitektvirksomheder oplevet. Seneste eksempel er et fupfirma, der fortæller at man repræsenterer de røde lokaltelefonbøger.

Læs mere om annoncehajerne på www.hajnettet.dk.


Kommentarer (0)

Log ind på MIT DANSKE ARK for at skrive din kommentar. Alle kommentarer vises her på siden. Mail til DANSKE ARK sendes til info@danskeark.dk


Printed 30 okt 2014 fra http://www.danskeark.dk/Alle_nyheder/Virksomhed/2012-07-06_Hoejsaeson_for_annoncehajer.aspx

Kontakt

Paul K. Jeppesen
Paul K. JeppesenSeniorkonsulent, cand.scient.pol.
mail 
pkj@danskeark.dk
tel  32 83 05 08